czwartek, 2 września 2010

Jak słuchać i być wysłuchanym? Komunikacja Empatyczna w praktyce.

Komunikacja Empatyczna

Wyobraź sobie świat, w którym ludzie, którzy ciebie spotykają naprawdę słuchają, poświęcają energię i czas, aby dać Tobie przestrzeń na wyrażenie siebie, rzeczywiście wkładają wysiłek dla zrozumienia kim jesteś i czego chcesz. Czy masz przyjaciela, albo znajomego, który naprawdę Ciebie słucha? To wielki skarb, doceń go.


Świat teraz

Nauka mówienia, czytania, pisania zajmuje nam wiele lat, opanowanie tych umiejętności w wysokim stopniu zabiera kilkanaście lat, a co ze słuchaniem, czy jakakolwiek szkoła, którą znasz uczy słuchać? Nie ma takiej szkoły, dlatego powstała Polska Akademia NLP. Naprawdę, moim celem było stworzyć szkołę, której programy edukacyjne uczą tego o czym zapomniano, ważnych i praktycznych umiejętności.

Jaka jest obecna rzeczywistość? Wielu ludzi w ogóle ignoruje innych, albo udaje, że słucha czekając na swoją kolej, aby mówić. Często też możesz doświadczyć słuchania selektywnego, znasz takich ludzi, którzy słuchają, tylko wtedy, gdy mówisz o rzeczach istotnych dla nich? Albo ludzie, którzy dają rady zanim jeszcze wysłuchają do końca na czym polega problem? Z nimi wszystko jest ok., po prostu nikt nie nauczył ich, że można inaczej. Tak, świat zdecydowanie potrzebuje reedukacji, w słuchaniu drugiego człowieka.



Być zrozumianym

Potrzeba bycia zrozumianym, pragnienie, aby ktoś poczuł co my czujemy, zobaczył świat naszymi oczami jest naturalna dla większości z nas. Jak mówi przysłowie : „Dobra diagnoza to połowa lekarstwa”. Zanim dasz dobrą radę, wysłuchaj osobę, do samego końca.

W ciągu ostatnich 10 lat kilkukrotnie byłem w Indiach i Nepalu, fascynuje mnie tamtejsza kultura, zwyczaje, ludzie, medytacja, tradycja i historia, niesamowite jedzenie. Ponad miesiąc czasu spędziłem w odosobnienia, w klasztorze buddyjskim w Nepalu, który jest otwarty dla medytujących z zachodu. Wraz ze mną przebywał tam chłopak o imieniu Thomas. Od pierwszego dnia czułem od niego dziwną energię, jako, że obowiązywała nas absolutna cisza i zakaz mówienia, w podstawowych kwestiach organizacyjnych porozumiewaliśmy się migowo lub chrząknięciami, albo staraliśmy się nie wchodzić sobie w drogę. Z mojej miesięcznej perspektywy ta osoba była gburowata, nieuczynna, egoistyczna i niesympatyczna (pamiętajcie, że medytuję nad nie przywiązywaniem się do uczuć J ). Kiedy po miesiącu Thomas opuszczał ośrodek i wreszcie mógł się odezwać, uśmiechnął się szeroko, objął mnie i powiedział jak bardzo dziękuje mi i jak się cieszy, że wreszcie może się do mnie odezwać, bo ta cisza go zabijała, że jest bardzo towarzyski i uwielbia rozmawiać. Opowiedział mi jak trudno było mu nie odzywać się do mnie, że to go blokowało i czuł się z tym fatalnie. Zaczął na przemian śmiać się i opowiadać różne historie. To był zupełnie inny człowiek niż myślałem. Mój umysł spłatał mi figla, wszystko przez nieumiejętność komunikacji.


Praktyka Komunikacji Empatycznej

Podstawą empatycznej komunikacji jest głębokie i aktywne wysłuchanie drugiej osoby. Poniżej podaję kilka prostych rad do zastosowania natychmiast, które spowodują, że Twoje kompetencje empatycznego słuchania dramatycznie wzrosną :


1. Powiedz osobie z, którą rozmawiasz, że teraz, ten czas jest tylko dla niej, że słuchasz jej w 100% i rzeczywiście tak zrób, wyłącz telefon, usuń dystraktory i całą uwagę poświęć drugiej osobie, ona to wyczuje, podobnie jak ty to wyczuwasz.
2. Daj jej się wypowiedzieć do końca. Daj jej czas i przestrzeń.
3. Powtarzaj jej słowa, zdania, parafrazuj je własnymi słowami. Upewnij się, że dobrze zrozumiałeś. Podsumuj jakąś część wypowiedzi własnymi słowami. NIE interpretuj, tylko powtórz.
4. Zwróć uwagę na uczucia jakich ta osoba doświadcza, obserwuj jej ciało, mimikę twarzy, to jest oprócz słów druga opowieść, która ma miejsce. Co mówi ciało, oddech, gesty tej osoby, ton głosu? Określ jej uczucia swoimi słowami, czy dobrze je rozpoznałeś?
5. Często na początku kiedy uczę tych technik ludzi ich zachowania jest sztuczne, jest to spowodowane tylko jednym powodem, próbują ukryć, że robią coś nowego. Nie ukrywaj tego co robisz, powiedz drugiej osobie, że uczysz się słuchać empatycznie, to otworzy ją jeszcze bardziej – gwarantuje!
6. Dopiero kiedy dokładnie wysłuchasz, upewnisz się, że rozumiesz, będziecie mieli dobry kontakt, możesz spytać: Czy chcesz usłyszeć co mi się kiedyś przydarzyło? Lub Czy chcesz usłyszeć moją radę?


A kto wysłucha mnie?

Czy wiesz jakie będą konsekwencje jeśli zaczniesz słuchać w ten sposób ludzi, oni zaczną słuchać ciebie, jeśli obdarzysz ich uwagą oni się odwzajemnią, jeśli będziesz szanował ich świat oni uszanują twój. Czy wszyscy? Oczywiście, że nie, ale też z wszystkimi nie musisz się przyjaźnić prawda? Często osoby zarzucają empatii, że jest miękka, nie nadaje się do biznesu. Uwierz mi, nie ma nic potężniejszego niż pełna szczerość i świadomość, kiedy ktoś próbuje jakiś nlpowskich sztuczek na Tobie.


Empatia jest za miękka?

Kiedyś w trakcie rozmowy, jeden z uczestników szkolenia, wielki prawie dwu metorwy facet, z którym jadłem launch, aby przerwać moją wypowiedź strzepnął ręce w moim kierunku, mówiąc stop. To znany trik. Natychmiast milkniesz. Kiedy szczerze powiedziałem, mu jakie uczucia to we mnie wzbudziło podziękował mi (!) za szczerość i powiedział, że to niesamowite, że mogę otwarcie mówić o takich rzeczach. Oto moi drodzy jest siła empatii, silniejsza niż jakakolwiek manipulacja, zawsze.


Gorąca Prośba do Ciebie

Zwracam się teraz bezpośrednio do Ciebie, a pod tymi słowami podpisują się wszyscy związani z naszą Akademią.

Wiele firm mówi, że słucha, ale tak naprawdę tego nie robi, za bardzo są zajęci budowaniem własnego wizerunku. Czasem nam jako firmie i trenerom trudno jest przebić się, przez pewien mur braku zaufania i zawodu jakiego ktoś doznał od trenerów, psychologów, coachów, firm szkoleniowych.

Nam naprawdę zależy, możecie do nas napisać, zadzwonić, skontaktować się przez Facebook lub naszą stronę, podzielić się problemem lub wręcz przeciwnie opisać swój sukces, albo fantastyczny pomysł na jaki wpadłeś. Odpowiemy na każdego maila, na każdą wiadomość.

www.polskaakademianlp.pl

kontakt@polskaakademianlp.pl



Pozdrawiamy i do zobaczenia


Paweł J. Mróz

oraz asystenci i członkowie PANLP

1 komentarz: